Artist, Curator, Educator, Writer

picture by be a Borgers

 

EN

 

Amanda Piña (1978) is a Chilean-Mexican-Austrian based artist living between Vienna and Mexico City. Her choreographic work is concerned with cosmopolitics,  including performance, music, video and sculptural works that exist in the context of the theater, the museum and beyond. Piña is a multifaceted artist working through choreographic, performance and dance research, creating, curating and working within university and artistic educational frameworks, writing and editing publications around what she refers to as ‘endangered human movement practices’. Of mixed ancestry, Amanda has Spanish,  Mapuche and Lebanese (Syrian-Palestinian) roots. Her work embodies the political and social power of movement, grounded in indigenous forms of knowledge and world making/maintaining practices that can be understood as alternatives to the current socio-environmental crisis.

Her work has been presented, in theatres, galleries, museums and cultural centers around the world, such as Kunsthalle Wien, Fondation Cartier pour l’Art Contemporain Paris, MUMOK Museum of Modern Art Vienna, deSingel Arts Campus Antwerp, Museo Universitario del Chopo, México and GAM, Santiago de Chile among others. In 2024 she was visiting Professor of the Valesca Gert Chair of Choreography at the Free University Berlin.

 

BACKGROUND AND CURRENT AREAS OF WORK

 

Originally trained as a painter, her interest in performance lead her to study Physical Theater in Santiago de Chile, Theater Anthropology in Barcelona and  Contemporary Dance and Choreography in Mexico, Barcelona, Salzburg (SEAD) and Montpellier (Ex.e.r.ce Choreographic Centre Montpellier).

In 2005 she founded  nadaproductions, an artistic association dedicated to her choreographic, performative and artistic work. In 2006 she received the danceWEB scholarship and in 2007 the scholarship for Young Choreographers from Tanzquartier Wien. In 2018 she was awarded with the Fonca Arts grant from the Mexican Government.  In 2024 she was granted Gwartler grant. 

From 2008-2022 she curated the gallery space specialized in expanded choreography and performance nadaLokal in Vienna. Currently works on the realisation of the long-term project Endangered Human Movements, concerned with the re appearance of ancestral forms of  movements and cultural practices. Five volumes of research in the scope of this project have been already realised which include performances, Installations, Videos, publications, curatorial frames, workshop and lectures. She was a research fellow at DAS THIRD, from the department of Theatre, Dance and Performance at Amsterdam University of the Arts.

Amanda Piña is a guest teacher at  Stockholm University of Arts, (SKH), and at DAS Choreography, at the Amsterdam University of Arts. In 2024  she is  guest Professor of the Valesca Gert Chair of Choreography at Freie Universität  and Akademie Der Künste in  Berlin.

He work has been funded by diverse institutions from Europe and Latin America such as the Culture department of the city of Vienna; The Cultural Ministry of Mexico: The Chilean program for arts and culture,(Fordart); the Siemens Cultural Foundation for Latin America, The austrian Cultural Forum; The research grant from the french Ministry of Culture and CND; ARIAS Platform for research through the Arts and Sciences; and the Academy of Theatre and Dance at the Amsterdam University of the Arts (AHK)  among others. 

Visual arts:

https://www.mutualart.com/Artist/Amanda-Pina/76CFEC30DE3412B5

 

 

DE

 

Amanda Piña (1978) ist eine chilenisch-mexikanisch-in Österreich lebende Künstlerin, die zwischen Wien und Mexiko-Stadt lebt. Ihre choreografische Arbeit beschäftigt sich mit Kosmopolitik und umfasst Performances, Musik, Video- und Skulpturenarbeiten, die im Kontext des Theaters, des Museums und darüber hinaus existieren. Piña ist eine vielseitige Künstlerin, die durch choreografische, performative und tanzwissenschaftliche Forschung arbeitet, schafft, kuratiert und innerhalb universitärer sowie künstlerischer Bildungsrahmen tätig ist. Sie schreibt und editiert Publikationen zu dem, was sie als „bedrohte menschliche Bewegungspraktiken“ bezeichnet. Amanda hat spanische, mapuche und libanesische (syro-palästinensische) Wurzeln. Ihre Arbeit verkörpert die politische und soziale Macht der Bewegung, die in indigenen Wissensformen und Praktiken des Weltmachens und -erhaltens verwurzelt ist und als Alternative zur aktuellen sozio-umweltlichen Krise verstanden werden kann.

Ihre Arbeiten wurden weltweit in Theatern, Galerien, Museen und Kulturzentren präsentiert, darunter die Kunsthalle Wien, die Fondation Cartier pour l’Art Contemporain in Paris, das MUMOK Museum für Moderne Kunst Wien, das deSingel Arts Campus in Antwerpen, das Museo Universitario del Chopo in Mexiko und das GAM in Santiago de Chile, um nur einige zu nennen. Im 2024 war sie Gastprofessorin für die Valesca Gert-Choreografie Professur  an der Freien Universität Berlin.

 

HINTERGRUND UND AKTUELLE ARBEITSBEREICHE

 

Ursprünglich als Malerin ausgebildet, führte ihr Interesse an Performance sie dazu, Physisches Theater in Santiago de Chile, Theateranthropologie in Barcelona sowie Zeitgenössischen Tanz und Choreografie in Mexiko, Barcelona, Salzburg (SEAD) und Montpellier (Ex.e.r.ce Choreographic Centre Montpellier) zu studieren.

Im Jahr 2005 gründete sie nadaproductions, eine künstlerische Vereinigung, die ihrer choreografischen, performativen und künstlerischen Arbeit gewidmet ist.2006 erhielt sie das danceWEB-Stipendium und 2007 das Stipendium für junge Choreografen des Tanzquartiers Wien. 2018 wurde sie mit dem Fonca Arts Grant des mexikanischen Staates ausgezeichnet. 2024 erhielt sie das Gwartler-Stipendium.

Von 2008 bis 2022 kuratierte sie den Galerieraum nadaLokal in Wien, der sich auf erweiterte Choreografie und Performance spezialisierte. Derzeit arbeitet sie an der Realisierung des langfristigen Projekts „Endangered Human Movements“, das sich mit dem Wiederaufleben von ancestral Bewegungsformen und kulturellen Praktiken beschäftigt. Fünf Forschungsbände zu diesem Projekt wurden bereits realisiert, die Performances, Installationen, Videos, Publikationen, kuratorische Rahmen, Workshops und Vorträge umfassen. Sie war Forschungsstipendiatin bei DAS THIRD, der Abteilung für Theater, Tanz und Performance an der Amsterdam University of the Arts.

Amanda Piña ist Gastdozentin an der Stockholm University of Arts (SKH) und an der DAS Choreography an der Amsterdam University of the Arts. 2024 ist sie Gastprofessorin für den Valesca Gert-Choreografiestuhl an der Freien Universität Berlin und an der Akademie der Künste in Berlin.

Ihre Arbeit wurde von verschiedenen Institutionen aus Europa und Lateinamerika gefördert, darunter die Kulturabteilung der Stadt Wien, das Kulturministerium von Mexiko, das chilenische Programm für Kunst und Kultur (Fordart), die Siemens Kulturstiftung für Lateinamerika, das österreichische Kulturforum, das Forschungsstipendium des französischen Kulturministeriums und CND, die ARIAS-Plattform für Forschung durch Kunst und Wissenschaft sowie die Akademie für Theater und Tanz an der Amsterdam University of the Arts (AHK), um nur einige zu nennen.

 

Relevante Interviews:

https://e-tcetera.be/dancing-with-a-deer-a-jaguar-or-a-snake/

Visuelle Kunst:

https://www.mutualart.com/Artist/Amanda-Pina/76CFEC30DE3412B5

 

 

ES

 

Amanda Piña (1978) es una artista chileno-mexicano-austriaca que vive entre Viena y Ciudad de México. Su trabajo coreográfico está relacionado con la cosmopolítica, e incluye performance, música, video y obras escultóricas que existen en el contexto del teatro, el museo y más allá. Piña es una artista multifacética que trabaja a través de la investigación coreográfica, performática y de danza, creando, curando y trabajando dentro de marcos educativos universitarios y artísticos, escribiendo y editando publicaciones sobre lo que ella denomina “prácticas de movimiento humano en peligro de extinción”. De ascendencia mixta, Amanda tiene raíces españolas, mapuches y libanesas (siro-palestinas). Su trabajo encarna el poder político y social del movimiento, enraizado en formas indígenas de conocimiento y prácticas de creación/mantenimiento del mundo que pueden entenderse como alternativas a la actual crisis socioambiental.

Su trabajo ha sido presentado en teatros, galerías, museos y centros culturales de todo el mundo, como la Kunsthalle Wien, la Fondation Cartier pour l’Art Contemporain en París, el MUMOK Museum of Modern Art en Viena, el deSingel Arts Campus en Amberes, el Museo Universitario del Chopo en México y el GAM en Santiago de Chile, entre otros. En 2024, fue profesora invitada de la Cátedra Valesca Gert de Coreografía en la Universidad Libre de Berlín.

 

ANTECEDENTES Y ÁREAS DE TRABAJO ACTUALES

 

Originalmente entrenada como pintora, su interés por la performance la llevó a estudiar Teatro Físico en Santiago de Chile, Antropología Teatral en Barcelona y Danza Contemporánea y Coreografía en México, Barcelona, Salzburgo (SEAD) y Montpellier (Ex.e.r.ce Choreographic Centre Montpellier).

En 2005 fundó nadaproductions, una asociación artística dedicada a su trabajo coreográfico, performativo y artístico. En 2006 recibió la beca danceWEB y en 2007 la beca para Jóvenes Coreógrafos del Tanzquartier Wien. En 2018 fue galardonada con la beca Fonca Arts del Gobierno Mexicano. En 2024 recibió la beca Gwartler.

De 2008 a 2022 curó el espacio de la galería nadaLokal en Viena, especializado en coreografía expandida y performance. Actualmente trabaja en la realización del proyecto a largo plazo Endangered Human Movements, que se ocupa del resurgimiento de formas ancestrales de movimiento y prácticas culturales. Ya se han realizado cinco volúmenes de investigación en el marco de este proyecto que incluyen performances, instalaciones, videos, publicaciones, marcos curatoriales, talleres y conferencias. Fue investigadora en DAS THIRD, el departamento de Teatro, Danza y Performance de la Universidad de las Artes de Ámsterdam.

Amanda Piña es profesora invitada en la Stockholm University of Arts (SKH) y en DAS Choreography de la Amsterdam University of the Arts. En 2024 será profesora invitada de la Cátedra Valesca Gert de Coreografía en la Freie Universität de Berlín y en la Akademie der Künste de Berlín.

Su trabajo ha sido financiado por diversas instituciones de Europa y América Latina, como el Departamento de Cultura de la ciudad de Viena, el Ministerio de Cultura de México, el programa chileno para las artes y la cultura (Fordart), la Fundación Cultural Siemens para América Latina, el Foro Cultural Austríaco, la beca de investigación del Ministerio de Cultura de Francia y el CND, la plataforma ARIAS para la investigación a través de las Artes y las Ciencias, y la Academia de Teatro y Danza de la Universidad de las Artes de Ámsterdam (AHK), entre otras.

 

Entrevistas relevantes:

https://e-tcetera.be/dancing-with-a-deer-a-jaguar-or-a-snake/

Artes Visuales:

https://www.mutualart.com/Artist/Amanda-Pina/76CFEC30DE3412B5

 


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